Veilig bewaren van bedrijfsarchieven en boekhouding van faillissementen of opgeheven bedrijven
Als curator kunt u te maken krijgen met een wettelijke bewaarplicht voor de (financiële) archieven van een opgeheven organisatie of failliete zakelijke boedel. Daarbij kan het van groot belang zijn om ook andere relevante dossiers nog even aan te houden, zodat de boedel goed afgewikkeld kan worden.
Het kan voorkomen dat wij in opdracht van een curator op korte termijn de administratie van een bedrijf op moeten halen. Soms ingepakt in dozen, maar soms ook met kast en al. Op deze wijze stelt de curator deze belangrijke bewijslast veilig in een extern beveiligd archiefdepot. Uit deze administratie kan dan door de medewerkers op locatie worden uitgezocht wat van belang is. Hiervoor is dan voldoende tijd beschikbaar.
Zowel bij een opgeheven als failliete organisatie kan het handig zijn om de totale dienstverlening voor de opslagperiode (vaak 7 jaar) in één keer af te kopen ten laste van de boedel. Archiefkluis heeft hiervoor een speciale oplossing uitgewerkt.
Het is mogelijk om eventuele opvragingen uit het archief in een archiefdepot digitaal ter beschikking te stellen via Scanning on Demand. Maar uiteraard ook via fysieke bezorging. De dossiers staan veilig opgeslagen, maar toch snel beschikbaar. Hierbij bepaalt het advocatenkantoor of het dossier fysiek of digitaal geleverd wordt.
In een archiefdepot staat de administratie van de organisatie veilig en toch beschikbaar. Hiermee voorkomt de curator dat er mogelijk belangrijke documenten ‘kwijt’ of ‘weg’ raken. En kan desgewenst elk dossier, doos of kast op verzoek aangeleverd worden. Tenslotte is het mogelijk om alle kosten ten laste van de boedel te brengen en het geheel dus compleet af te werken.
© 2024 Archiefkluis