Duurzame oplossingen om uw waardevolle bedrijfsgeheugen veilig én beschikbaar te houden.
Heeft uw organisatie in het verleden papieren archieven opgebouwd? En staat dat nu ergens in dozen of kasten opgeslagen. En vraagt u zich af wat u hiermee moet?
Is het veilig opgeslagen, zodat het voldoet aan de privacy wetgeving en de bescherming van gegevens? En hoe zit dat dan met toegang en beheer? Heeft u de ruimte eigenlijk voor iets anders nodig of gaat u verhuizen? Wilt u het misschien laten digitaliseren? Overweegt u het te laten vernietigen? Maar weet u eigenlijk niet wat er weg kan, of wat er allemaal bewaard is? Wat is nu handig om te doen?
Een eenduidig antwoord is niet altijd mogelijk. Wellicht is de informatie nog eens nodig, of bestaat de kans dat er vragen over komen. Dan is vernietiging nog geen verstandige keuze. En zal er een oplossing moeten komen tot het moment dat vernietiging relevant is.
Archief is het geheugen van iedere organisatie. Een goed opgezet archief verhoogt de daadkracht van uw organisatie. Archief neemt echter kostbare bedrijfsruimte in beslag, ruimte die vaak voor betere doeleinde kan worden gebruikt. Ook is de bescherming van de archieven tegen ongeautoriseerde toegang niet altijd goed geborgd.
Steeds meer bedrijven maken de keuze voor digitalisering of externe opslag van hun archief. De voordelen hiervan zijn voor nagenoeg iedere organisatie interessant.
Het is mogelijk een richting aan te geven voor het digitaliseren van archief. Uiteraard hangt alles af van de staat van het archief en het werk dat vooraf gedaan moet worden om de scanningsprocessen optimaal uit te voeren. Met name de arbeidsintensieve onderdelen bepalen de hoogte van de investering. Globaal kan echter uitgegaan worden van ca. € 300 - € 500 per m1 archief, waarbij het wel moet gaan om een aantal m1. De opstartkosten zijn hoog, dus daalt de prijs per m1 naarmate er meer m1 archief gedigitaliseerd worden.
Een archiefdepot is ingericht voor gespecialiseerde opslag van papieren archieven en ander hoogwaardig archief. Dat betekent dat de volgende punten extra aandacht hebben gekregen:
Archiefkluis beschikt over meerdere af te sluiten ruimtes, waarin door medewerkers van de klant gewerkt kan worden aan het eigen archief. De werkwijze en locatie voldoen hiermee aan de strengste wettelijke eisen, die door onze klanten vanuit overheid en bedrijfsleven opgelegd worden.
De belangrijkste redenen om te kiezen voor een gespecialiseerd bedrijf zijn:
Dit betekent dat als bovenstaande overwegingen voor u van minder belang zijn, dan is het de moeite waard om een eigen projectgroep te starten, op te leiden en met een gefundeerd projectplan in eigen beheer te gaan digitaliseren.
© 2024 Archiefkluis